Kulturskolen for AlLe
Kulturskolen for alle er et interkommunalt opplæringstilbud innen musikk, dans, drama, og andre kulturelle områder for innbyggere i kommunene Alstahaug, Leirfjord og Dønna. Kulturskolen er hjemlet i lov om kulturskole og skal til enhver tid tilstrebe å gi tilbud til et størst mulig antall elever i alle aldersgrupper.
Kulturskolen for alle har 220 elevplasser, og 12 ansatte i hel- og deltidsstillinger. Kulturskolen underviser ved 14 ulike skoler og barnehager i Alstahaug, Leirfjord og Dønna, og har hovedbase i Kulturbadet i Sandnessjøen.
Kulturskolen for alle gir pedagogisk opplæring innen musikk, dans, teater og visuell kunst samt tverrfaglige tilbud knyttet til disse. Kulturskolen tilbyr også dirigent- og instruktørordning for kor, korps og orkester. Kulturskolen selger også tjenester til grunnskole og videregående skole i regionen, samt tilrettelagt undervisning til barnehagene i Alstahaug.
Kulturskolen koordinerer Den kulturelle spaserstokken i Alstahaug kommune.
Kulturskolen skal gi et tilbud av høy faglig og pedagogisk kvalitet, og representerer en vesentlig fordypning utover det obligatoriske skoleverket. Opplæring i kulturskolefagene er individuelt tilpasset, langsiktig innrettet og kan gi elever en livslang interesse, for noen også et grunnlag for yrkesutdanning innen kunstfag.
Kulturskolen for alle har 220 elevplasser, og 12 ansatte i hel- og deltidsstillinger. Kulturskolen underviser ved 14 ulike skoler og barnehager i Alstahaug, Leirfjord og Dønna, og har hovedbase i Kulturbadet i Sandnessjøen.
Kulturskolen for alle gir pedagogisk opplæring innen musikk, dans, teater og visuell kunst samt tverrfaglige tilbud knyttet til disse. Kulturskolen tilbyr også dirigent- og instruktørordning for kor, korps og orkester. Kulturskolen selger også tjenester til grunnskole og videregående skole i regionen, samt tilrettelagt undervisning til barnehagene i Alstahaug.
Kulturskolen koordinerer Den kulturelle spaserstokken i Alstahaug kommune.
Kulturskolen skal gi et tilbud av høy faglig og pedagogisk kvalitet, og representerer en vesentlig fordypning utover det obligatoriske skoleverket. Opplæring i kulturskolefagene er individuelt tilpasset, langsiktig innrettet og kan gi elever en livslang interesse, for noen også et grunnlag for yrkesutdanning innen kunstfag.